what do you say?

Sabtu, 22 Mac 2014

Larangan Merokok


fatwa berkaitan ROKOK.....

1.Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali Ke-37 yang bersidang pada 32 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah itu telah memutuskan bahawa "PERBUATAN MEROKOK ADALAH HARAM DARI PANDANGAN ISLAM KERANA IANYA TERDAPAT KEMUDARATAN"

2.Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Sarawak pada 8dan 9 Disember 1995,mengambil keptusan dengan sebulat suara bahawa "MEROKOK ADALAH HARAM DARI PANDANGAN ISLAM KERANA PADANYA KEMUDARATAN PADA KESIHATAN DAN PEMBAZIRAN PADA PEMBELANJAAN"


hujah pengHARAMan ROKOK
Terdapat banyak hujah yang menunjukkan pengharaman rokok.Antaranya:

1.ROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN
Firman Allah SWT yang bermaksud:"Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam lembah kebinasaan."(Surah Al-Baqarah : 195)

2.ROKOK MERUPKAN SATU PEMBAZIRAN TERHADAP HARTA
Firman Allah SWT yang bermaksud:"Dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau. Sesungguhnya orang-orang yang boros itu saudara-saudara syaitan, sedangkan syaitaan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."(Surah Al-Isra' :26-27)

3.LARANGAN DARIPADA MEMBAZIR
Firman Allah SWT yang bermaksud:"Dan janganlah kamu melampau (Pada apa-apa jua yang kamu makan dan belanjakan), Sesugguhnya Allah tidak suka orang-orang yang melampau".(Surah Al-Al'am : 141)

4.IANYA DIANGGAP SEBAGAI KHABA'IS (BURUK)
Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk." (Surah Al-A'raf : 157)

5.ROKOK MEMBERI MUDARAT KEPADA YANG LAIN
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tidak boleh memberi Mudarat dan membalas dengan kemudaratan." (Hadis riwayat Ahmad, Malik, Ibn Majah dan Al-Daraqutni. Hadis ini hasan sehingga Al-Hakim berkata: Hadis ini sahih sanadnya mengikut Syarat Muslim)

6.MENDATANGKAN KESAN BURUK KEPADA JIWA RAGA
Ini kerana ianya mempunyai benyak racun. Menurut buku yang bertajuk "Rokok dan keharamanya", yang memuatkan tulisan Abdullah Bin Abdul Rahman Al-Sind, bahawa: "Nikotin merupakan suatu bahan yang beracun (sejenis dadah yang terdapat di dalam daun tembakau) yang lebih keras kesannya daripada segala racun. Saandainya setitik daripadanya diletakkan ke atas lidah seekor anjing, nescaya anjing itu akan mati serta merta, sedangkan anjing sejenis haiwan yang lebih tahan menghadapi racun daripada manusia".
(satu suntikan yang mengandungi 70 miligram nikotin dapat membunuh manusia dalam tempoh beberapa minit sahaja".
Dr. Yusuf Al-Qaradhawi berkata: "Daripada alasan-alasan yang saya sebutkan ini, saya berpendapat, bahawa penharusan menghisap rokok itu adalah tidak relevan sama sekali,bahkan merupakan kesalahan yang jelas".


saya berpendapat...orang yang menghisap rokok pada masa kini haruslah berusaha untuk menghentikannya....walaupun ia susah tetapi usaha tangga kejayaan...insyaallah Allah akan membantu anda....Terima kasih kerana membaca....


Picture....






Tiada ulasan: