what do you say?

Ahad, 23 Mac 2014

Carpen: Cinta Penjual Sate...

Cinta Penjual Sate
    Selepas menyiapkan diri, aku melihat bayangan diri aku pada cermin besar yang berada di dinding bilik. Aku masih tidak berpuas hati biarpun rasanya sudah hampir sejam aku bersiap. Ada sahaja yang tidak kena di mata aku. Pakaian baru yang dikenakan bagaikan tidak sempurna.
    Aku melihat jam Casio di pergelangan tangan aku. Jam menunjukkan hampir pukul enam.  Aku harus bergerak sekarang agar tidak terlewat. Aku sempat lagi membetulkan tali leher sebelum keluar. Aku tersenyum,membuktikan bahawa  aku sudah berpuas hati dengan penampilan diri aku.
    Buat pertama kalinya aku mengenakan kot dan tali leher. Pakaian yang baru ditempah ini bersesuaian  dengan majlis yang bakal dihadiri aku. Aneh rasanya apabila aku mengenakan pakaian sebegini.
    Majlis yang bakal aku hadiri bukan majlis yang biasa. Ini kerana majis ini diadakan di hotel bertaraf  lima bintang, mungkin banyak dihadiri orang kenamaan.
     Tiba di jalan raya,aku hampir membuat kesilapan yang agak besar bagi aku. Mujurlah aku sempat sedar bahawa dengan berpakaian begini tidak bersesuaiaan untuk menggunakan perkhidmatan bas.
    Sepatutnya aku menyewa sebuah kereta mewah.Malangnya aku tahu aku tidak mampu berbuat demikian. Kalau aku menyewa kereta tentu aku akan makan mi segera selama sebulan. Oleh itu, aku mengambil keputusan untuk menggunakan perkhidmatan teksi sahaja.
    Setelah menahan sebuah teksi aku duduk di belakang dan memaklumkan tempat yang ingin dituju.
    Sesekali pemandu teksi di hadapan melirik mata kepada aku.Aku tahu diri aku sedang diperhatikan.Aku hanya buat-buat tidak tahu.
    Bukan semua orang yang bertuah seperti diri aku ini.
    Aku pun mengenang kembali rentetan peristiwa yang menggamit ingatanku sehingga ke hari ini. Episod cinta dan kasih sayang kepada seorang gadis yang sangat cantik. Bagai bulan dipagari bintang. Bukan sahaja cantik malah sempurna sifatnya, tambahan pula, dia anak orang kaya.Siapa yang memandang pasti akan terliur.
    Sungguh tidak dijangka kejaya aku sebagai seorang penjual sate di tepi jalanan membawa aku berjumpa dengan seorang bidadari yang sangat cantik.
    “Pandai encik bakar sate ni.Garing dan rangup.” Ujar seorang gadis cantik di hadapanku.
     Pujian itulah yang telah memulakan titik perkenalan aku dengan seorang gadis manis bernama Nora.
     Setiap hari Nora pasti akan datang di tempat kerja aku. Aku bangga dengan kepakaran aku membakar sate.
    Tidak sia-sia aku berhenti sekolah setakat tingkatan tiga. Selepas berhenti sekolah,aku mula bekerja sebagai penjual sate di beberapa tempat. Kepakaran membakar sate yang telah diajar oleh arwah ayah dan datuk aku memudahkan aku untuk mendapat pekerjaan di mana-mana warung yang memerlukan orang untuk membakar sate.
   
    Nora sering mengunjungi aku dengan membawa beberapa kawan-kawannya. Lelaki dan perempuan. Pada pengamatan aku,Nora tidak pernah membawa teman lelaki. Kawan-kawannya sering bertukar-tukar. Kadang-kadang lelaki,kadang-kadang perempuan.
    Setiap kali gadis bernama Nora ini memesan sate, aku akan membakar sate tersebut dengan sebaik-baiknya.
    Dari perasaan bangga kepada cinta. Gadis tersebut benar-benar telah memikat hati bujang aku.
    Nora sering kali datang berkunjung ke tempat kerja aku ini. Acap kali dia mengajak aku duduk bersamanya, bergurau dan ketawa. Kadang-kadang kami berbual berkaitan kerjaya dan sebagainya. Tetapi selalunya kami hanya berborak kosong. Aku benar-benar berada di kemuncak kebahagiaan.
    Namun aku sedar.
    Perbezaan aku dengan dia bagaikan langit dan bumi. Sukar untuk berganding. Sering kali aku meratapi nasib malang aku. Mengapalah taraf kami jauh berbeza.Kenapa ada jurang yang menghalang hubungan kami.
    Tetapi Nora tidak memperdulikan perbezaan antara aku dan dia.Bagi dia manusia adalah sama.Keimanan yang membezakannya.
    Hari berganti hari, Nora semakin akrab dan mesra dengan aku. Di antara aku dengan dia tidak ada lagi batas pergaulan. Perhubungan aku dengan dia bukan sekadar sebagai pelanggan dengan penjual tetapi kawan baik.
    Kadang-kala Nora datang seorang diri dan meminta aku menemani dan berborak dengan dia. Tetapi kadang-kadang dia ajak jalan-jalan di taman. Aku selalunya hanya belanja dia makan sate.
    Semua ini menjadikan diri aku semakin yakin bahawa kunjungan Nora bukan sahaja ingin makan sate yang dibuat oleh aku,tetapi Nora ingin mendekati diri aku. Cuma, Nora seorang gadis. Mungkin susah untuk dirinya untuk meluahkan isi hatinya.
    Aku yakin apa yang dirasainya dirasai oleh Nora. Setiap kali mereka bersama tidak pernah diselangi dengan kebosanan. Kadang-kadang Nora seperti tidak mahu pulang. Seperti mahu bercakap sehingga kedai tutup.
     “Abang Kamal,jom pergi makan. Nora belanja.” Tiba-tiba dia mengajak aku pergi berjalan-jalan.
    Seperti orang mengantuk disorongkan bantal. Aku terus setuju. Maklumlah jarang orang belanja.
    Aku pun segera mengemas barangan jualan aku. Dia menolong aku supaya kerja mengemas lebih cepat habis.
    Dia memandu keretanya dan berhenti di sebuah restoran bertaraf tiga bintang.
    ”Tak apa ke?” tanya aku apabila melihat menu makanan yang mahal-mahal belaka. Berat hati aku untuk makan di situ.
    ”Tak apa,” jawab dia ringkas. Dia tersenyum.
    Kami duduk di sebuah meja untuk dua orang.
    “Bulan depan hari jadi Nora tau. Abang mesti datang. Kedatangan Abang adalah wajib,” tiba-tiba Nora menyatakan permintaannya dengan suara meminta kasih sayang.
    Hampir-hampir sahaja aku pengsan di situ. Hati aku berbunga apabila dia menyatakan kedatangan aku adalah wajib. Terasa di awang-awangan. Kaki aku bagai tidak memijak bumi yang nyata lagi. Jika kedatangan aku adalah wajib, bermakna aku adalah orang yang penting bagi dia.
    “Hari jadi awak bila?” tanya Nora.
    Aku tersipu-sipu. Seumur hidup aku tidak pernah aku meraikannya. Tambahan lagi,aku bukan dari keluarga yang berada. Aku pun tidak pernah ingin tahu.
    “Saya tidak pernah meraikan hari jadi saya.”
    Dia memandang aku dengan pandangan simpati.
    “Tak apa.Nora nak tahu tariknya.”
    “21 Desember,” jawab aku ringkas.
    “Wah!Dua hari lagi. Nasib baik Nora tanya.”
    Dua hari kemudian, aku kehairanan apabila melihat satu bungkusan hadiah di atas meja kerja aku. Tiba-tiba kedengaran bunyi orang menyanyikan lagu selamat hari jadi. Aku  menerima kejuatan yang tidak pernah berlaku dalam sejarah kehidupan aku. Nora muncul dengan membawa beberapa orang kawannya. Bukan itu sahaja,mereka membawa sebiji kek hari jadi. Aku meniup lilin. Sesuatu yang tidak pernah dilakukan sejak dilahirkan.
    “Eh,Apa ni?” tanya aku apabila Nora menghulurkan sebuah bungkusan yang sederhana besarnya.
    “Ni hadiah dari Nora. Semoga panjang umur dan murah rezeki. Ambillah.”
    Aku menerima hadiah tersebut dengan tangan yang menggeletar. Pertama kali dalam hidup aku menerima hadiah dari orang yang tersayang. Aku menahan air mata aku yang hampir sahaja jatuh. Maklumlah anak jantan  tak akan menangis di hadapan perempuan. Malu.
    Apabila pulang dari kerja,aku terus berkurung di dalam bilik. Aku membuka hadiah yang diberikan oleh Nora dan menangis semahu-mahunya. Air mata aku jatuh dengan lajunya. Kelihatan sebuah jam jenama Casio yang sangat cantik bewarna hitam.
    Selama ini, layanan Nora terhadap dirinya lebih dari seorang kawan. Tersegam wajahnya yang ceria di hadapan aku.
    Aku membuat kesimpulan bahawa di antara kami sudah terjalin suatu hubungan yang lebih dari seorang sahabat. Membuktikan bahawa aku selama ini tidak bertepuk sebelah tangan. Buktinya Nora memberi perhatian kepadanya sepenuhnya.
    Tidak mungkin Nora akan meluahkan perasaannya dengan kata-kata kerana dia masih diselimuti dengan budaya ketimuran.
    Sebagai lelaki aku tahu tanggungjawab aku untuk meluahkan perasaan kepada si dia. Dia yang harus memulainya. Kemudian barulah Nora akan membalasnnya dengan kasih sayang.
    Aku memegang kemas hadiah yang bakal aku berikan kepada Nora. Sebuah hadiah yang istimewa melambangkan isi hati aku kepada gadis tercinta.
    Lamunan aku terhenti apabila teksi yang membawa aku berhenti di sebuah hotel yang tersegam indah.
    Selepas membuat pembayaran,aku melangkah kehadapan dengan senyuman bangga. Aku terus melangkah di mana tempat berlansungnya majlis hari jadi Nora. Hotel lima bintang ini begitu besar sehingga aku perlu bertanya kepada pegawai yang lalu di hadapan aku tentang lokasi majlis itu.
    Selepas dimaklumkan, aku segera menuju ke dewan yang bakal menjadi saksi cinta aku dengan Nora. Langkah aku dicepatkan supaya cepat sampai ke destinasi.
    Apabila sampai hadapan sebuah dewan yang sudah berhias cantik tiba-tiba salah seorang petugas menghampiri aku.Nora tidak kelihatan di situ.Demikian juga tetamu yang lain.
    Aku sudah memaklumi perkara ini.Nora meminta dia datang dua jam lebih awal supaya dapat menolong dia.Aku tidak bertanya dengan lebih lanjut kerana aku tahu kedatanngan aku pasti akan diutamakan.
    “Saya Kamal,kawan kepada Cik Nora.Mana Cik Nora?”Kata aku kepada petugas yang menyambut kedatanngan aku.
    “Ooo...Encik Kamal.Saya ditugaskan untuk menyambut kedatanngan tuan.Sila ikut saya.”
    Aku mengikut di belakang petugas tersebut.
    Aku menyangka aku akan dibawa ke sebuah bilik khas.Bilik VIP untuk orang yang istimewa seperti aku.Nora tentu menunggu aku di situ.
    Tetapi hati aku berasa tidak senang apabila petugas tersebut membawa aku ke dapur.Perasaan yang lain dari lain mula menusuk ke dalam hati aku.
      Aku tetap mengikut petugas itu masuk ke dalam dapur. Kelihatan beberapa orang chef sedang memasak makanan.
    “Cik Nora cakap Encik Kamal memang pakar dalam membakar sate.Sebab itu saya diarahkan untuk membawa Encik Kamal ke sini. Pihak hotel akan menyediakan satenya dan Encik Kamal hanya perlu membakarnya. Pembayaran akan diuruskan kemudian.”
    Aku hanya terdiam.
    Aku tetap bersetuju untuk mengambil kerja itu.
    Malam itu,sekali lagi air mata aku mula mengalir semula.
    Orang yang melihatnya pasti menyangka kerana asap masuk ke dalam mata ketika membakar sate. Tetapi sebenarnya aku menangis kerana malu kepada diri sendiri.

     Cinta itu buta.

Tiada ulasan: